Wednesday, September 23, 2015

THE RATIONALITY OF A IRRATIONAL MAN

"Irrational Man", the latest Woody Allen film marks his return to the american soil after "Magic in the Moonlight", which was recorded in France. New England, a region that borders New York, was chosen to serve as the background to the mystery drama.
The story focuses on a philosophy professor, Abe Lucas (Joaquin Phoenix) who is going through an existential crisis, but finds happiness and joy of living when he starts to equate the possibility of committing a crime. His love is disputed by his favorite student, Pollard Jill (Emma Stone) and a nymphomaniac teacher, Rita Richards (Parker Posey).
The film, driven basicly by Abe's reasoning, is bathed in philosophical thoughts - which is the discipline taught by Joaquin Phoenix's character - and certifies how thin is the line between good and bad. This movie marks Allen's return to the love triangles, with peculiar characters that have a lot of dimensions.
The sudden and peculiar ending is a very Woody Allen thing, however, even for the most devout Allen fans, the end chosen for the latest film is unpredictable.
It is not the most outstanding work of the director. It is not a revolutionary or daring enough that has the capacity to change other people's life. It will not be, for sure, a movie with mandatory presence in the award season to come. But is a good movie that deserves to be seen. 

"Homem Irracional", o mais recente filme de Woody Allen marca o seu regresso ao território americano, após "Magia ao Luar", que foi gravado em França. New England, uma região que faz fronteira com Nova Iorque, foi o local escolhido para servir como plano de fundo ao drama de mistério, bem ao estilo "woodyalesco". 
A história centra-se num professor de Filosofia, Abe Lucas (Joaquin Phoenix) que atravessa uma crise existencial, mas reencontra a felicidade e a alegria de viver, assim que equaciona a hipótese de cometer um crime. O seu amor é disputado pela sua aluna predilecta, Jill Pollard (Emma Stone) e uma professora ninfomaníaca, Rita Richards (Parker Posey).
A longa-metragem, conduzida essencialmente pelo raciocínio de Abe, é banhada por pensamentos filosóficos - não fosse essa a disciplina leccionada pela personagem de Joaquin Phoenix- e atesta o quão ténue é a linha que separa o bem e o mal. Este filme marca o regresso de Allen aos triângulos amorosos, angulados por personagens peculiares e recheadas de dimensões. 
O desfecho súbito e peculiar é já quase uma marca registada do realizador, contudo, mesmo para os mais devotos fãs de Allen, o término escolhido para a mais recente película é imprevisível. 
Não é a obra mais notável do autor. Não é um filme revolucionário ou ousado o suficiente para que detenha a capacidade de mudar a vida de outrém. Não será com certeza um filme com presença obrigatória nas premiações que se avizinham. Mas apesar de tudo é um bom filme que merece ser visto.
Image by : Film Divider

No comments:

Post a Comment